Eigen vermogen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat | Onttrekking dekking | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2019 | 2019 | afschrijving | 31-12-2020 | ||||
Algemene reserves | 14.318 | 2.300 | 1.515 | - | - | 15.103 | |
Algemene reserve | 14.318 | 2.300 | 1.515 | 15.103 | |||
Aard en reden | Het opvangen van mogelijk onverwachte tegenvallers en pieken en dalen in de begroting en de jaarrekening (buffer). | ||||||
Grootste mutaties | De algemene reserve is toegenomen door toevoeging van een vrijval uit de algemene reserve grondexploitaties van€ 2,3 mln. Daarnaast is het negatieve jaarrekening resultaat van 2019 ad € 1,5 mln onttrokken uit de deze reserve. |
De belangrijkste toevoeging en onttrekking worden in de tabel toegelicht.
Bestemmingsreserves | 24.014 | 9.159 | 11.717 | - | 242 | 21.214 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Egalisatie onderhoud gebouwen | 1.052 | 42 | 48 | 1.045 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed (o.a. brandweer, gemeentewerf, gemeentehuis en sociaal culturele gebouwen). | ||||||
Grootste mutaties | Storting restant onderhoudsbudgetten vanuit de exploitatie naar de reserve. Onttrekkingen ter dekking voor uitgevoerd onderhoud. | ||||||
Egalisatierekening tarieven GREX | 8.810 | 6.594 | 8.162 | 7.243 | |||
Aard en reden | Buffer voor grondexploitatie. Wordt gevoed met het afsluiten van positieve grondexploitaties of tussentijdse winstnemingen. Wordt onttrokken voor het kunnen voeden van de voorziening verlieslatende exploitaties. | ||||||
Grootste mutaties | In 2020 is € 6,5 mln overgeboekt van de VVE naar de ARG om in de reserve de verliezen te egaliseren. Daarnaast is volgens de jaarrekening 2019 en begroting € 3,1 mln vrijgevallen uit deze reserve. Tenslotte is er nog € 5 mln verlies genomen t.l.v. deze reserve en zijn winstnemingen uit 2018 en 2019 gecorrigeerd. | ||||||
Economische zaken | 336 | - | 110 | 226 | |||
Aard en reden | Reserve ter cofinanciering voor revitaliseringsprojecten die in samenwerking met de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) worden uitgevoerd. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking aan reserve voor uitgaven in 2020 m.b.t. het Economische Actieplan Deurne 2020 (EAPD). | ||||||
Frictiekst. Samenwerking | 225 | - | - | 225 | |||
Aard en reden | Financiering van frictiekosten als gevolg van personeelsbezuinigingen en de opstartkosten van intergemeentelijke samenwerking. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Neerkant stimuleringsinitiatieven | 20 | - | - | 20 | |||
Aard en reden | Uit deze reserve worden initiatieven voor een leefbaar en vitaal Neerkant bekostigd. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Nog te ontvangen van HNG | 109 | - | 109 | 0 | |||
Aard en reden | De gemeente heeft aandelen gehad in het Hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten. Deze zijn in 1996 verkocht maar worden in 25-jaarlijkse termijnen afgekocht. De koper (Bouwfonds) heeft hiertoe een bedrag in depot gestort bij de BNG. Tegenover deze reserve staat een vordering. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de aflossing voor 2020. Reserve kan bij de jaarrekening 2020 opgeheven worden | ||||||
Nota kostenverhaal groenfonds | 12 | - | 6 | 7 | |||
Aard en reden | Bevorderen van de groene uitstraling van de gemeente door projecten voor natuur- en landschapsontwikkeling mogelijk te maken (bron nota kostenverhaal 2017). | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking reserve voor deelname Erven Plus. | ||||||
Onderwijshuisvesting (AU) | 632 | - | 97 | 535 | |||
Aard en reden | De reserve onderwijshuisvesting is ontstaan uit een decentralisatie-uitkering en dient ter dekking van het sluiten van de exploitaite onderwijshuisvesting op basis van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs). Betreft een gesloten exloitatie. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor het sluitend maken van de explotatie onderwijs 2020. | ||||||
Organisatieontwikkeling | 604 | - | 420 | 184 | |||
Aard en reden | Deze reserve is ingesteld om het project organisatieontwikkeling uit te bekostigen. In de begroting 2016 zijn de middelen voor dit project beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de jaarrekening 2016 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen voor kosten zaaksysteem, bedrijfsvoeringsapplicatie, continue-sturing en het HOI (Huisvesting-Organisatie-ICT)-project. | ||||||
Overheveling saldo | 2.536 | 2.076 | 2.536 | 2.076 | |||
Aard en reden | Het verantwoorden van de budgetoverheveling zoals door de raad besloten is in de najaarsnota. | ||||||
Grootste mutaties | Dotaties budgetoverhevelingen van 2019 naar 2020 en bugetoverheveling 2020 naar 2021 en onttrekkingen voor dotatie aan de exploitatie. | ||||||
Reconstructie buitengebied | 228 | - | - | 228 | |||
Aard en reden | Bekostiging van diverse projecten. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Rente Glastuinbouw projectvestiging | 1.058 | - | 118 | 940 | |||
Aard en reden | De doelstelling van de rente vereveningsreserve is om de rente voor- en nadelen bij de financieringsopzet bij het glastuinbouwproject in gelijke mate aan beide partijen (gemeente Deurne en Tuinbouwontwikkelingsmaatschappij (TOM)) te laten toevallen. | ||||||
Grootste mutaties | In 2020 is rente van de geldleningen van de projectfinanciring ontrokken uit deze reserve. Na liquiditatie van de Glastuinbouw B.V. in 2021 kan deze reserve vrijvallen en dus vervallen. | ||||||
Basisregistratie Personen | 179 | - | - | 179 | |||
Aard en reden | Doel is om de basisregistratie personen door te ontwikkelen en aan te sluiten op de landelijke voorziening. Gelden zijn bij begroting 2016 beschikbaar gesteld. Het is een meerjarig traject en daarom is bij de jaarrekening 2016 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Sociaal domein | 99 | - | 99 | -0 | |||
Aard en reden | Ter dekking van niet voorziene kosten en risico’s in het Sociaal Domein doordat niet duidelijk is of budgetten toereikend zijn voor zowel de programma- als uitvoeringskosten. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter gedeelte dekking van de uitvoeringskosten Peelgemeenten | ||||||
Afronding Spoorzone Middengebied | 1.500 | - | - | 1.500 | |||
Aard en reden | Bij zomerbericht 2019 is een bestemmingsreserve gevormd voor de mogelijk toekomstige ontwikkeling van deelgebied 7; daarmee kan de herontwikkeling van het Middengebied afgerond worden. Daarbij is besloten om in 2019 € 1,5 miljoen van de algemene reserve grondbedrijf over te hevelen naar deze bestemmingsreserve. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Mobiliteitsknooppunt | 224 | - | - | 224 | |||
Aard en reden | Bij jaarrekening 2018 is besloten om in 2019 de bestemmingsreserve ‘Mobiliteitsknooppunt’ te vormen voor de verdere ontwikkeling van het Mobiliteitsknooppunt. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
STIKA | 30 | - | 12 | 18 | |||
Aard en reden | STIKA is een regionaal initiatief van waaruit een natuurlijke leefomgeving wordt gestimuleerd. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor incidentele bijdragen 2019 en 2020 Stimuleringsregeling Landschap. | ||||||
Aankoop ondergrondse afvalcontainers | 67 | - | 8 | 59 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan de ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten aanschaf ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Cultuur Centrum | 4.889 | - | 169 | 4.720 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan het Cultuur Centrum. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen ter dekking van de kapitaallasten Cultureel Centrum Deurne. | ||||||
MFA Vlierden | 269 | - | 8 | 261 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan MFA Vlierden. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Multifunctionele Accommodatie Vlierden. | ||||||
Milieustraat (kap.lasten) | 558 | - | - | 558 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan milieustraat. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Spp Kranenmortele aanpassing | 274 | - | 37 | 237 | |||
Aard en reden | Dekking van de afschrijvingslasten gelieerd aan Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Omgevingswet | - | 447 | - | 447 | |||
Aard en reden | Ter bekostiging van de implementatie Omgevingswet. In de begroting 2020 en 2021 zijn de middelen voor de Omgevingswet beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de slotwijziging 2020 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Storting restant middelen 2020 voor implementatie Omgevingswet. | ||||||
Verplaatsing tennisveld Helenaveen | 303 | - | 20 | 282 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering: "verplaatsen tennisvelden Helenaveen". | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten verplaatsing tennisveld Helenaveen. | ||||||
Saldo rekening | -1.226 | -190 | -1.226 | -190 | |||
Totaal Eigen vermogen | 37.106 | 11.269 | 13.232 | -1.226 | 242 | 36.127 |
De belangrijkste toevoegingen en onttrekking worden in de tabel toegelicht. In 2020 zijn er geen nieuwe reserves gevormd. De reserve "nog te ontvangen van HNG" kan per ultimo 2020 vervallen.
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2019 | 31-12-2020 | ||||||
voor verplichtingen, verliezen en risico´s | 1.910 | 190 | - | 18 | 2.082 | ||
Wachtgeld politiek bestuur | 1.896 | 182 | 18 | 2.060 | |||
Aard en reden | Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) o.b.v. pensioenberekeningen die door Raet worden aangeleverd. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening van wachtgeld voor het bestuur(politieke ambtsdragers) ter dekking van pensioenen en wachtgelden. | ||||||
Private Aanvulling WW en WGA | 14 | 8 | - | 23 | |||
Aard en reden | Aanvulling WW-uitkering o.b.v. salarisadministratie. | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor de reparatie van WW-uitkeringen. | ||||||
ter egalisatie van kosten | 16.882 | 4.635 | - | 2.318 | 19.199 | ||
Onderhoud & vervanging laanbomen | 65 | 410 | 259 | 215 | |||
Aard en reden | Vervanging & Onderhoud Laanbomen o.b.v. vervangings- en onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor vervanging en onderhoud van (laan)bomen. | ||||||
Onderhoud gebouwen | 2.347 | 1.024 | 668 | 2.703 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed waarvoor een Meerjarig onderhoudsplan (mjop) is opgesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening voor meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen en onttrekking voor het onderhoud uitgevoerd tijdens 2020. | ||||||
Onderhoud wegen | 3.210 | 2.051 | 866 | 4.396 | |||
Aard en reden | Vanaf 2013 worden jaarlijkse onderhoudsmiddelen in voorziening onderhoud wegen beschikbaar gesteld van waaruit het totale (calamiteus en projecten) onderhoud worden gedaan o.b.v. wegenbeheersplan (geactualiseerd in januari 2020). | ||||||
Grootste mutaties | Toevoeging van de jaarlijkse donatie ana de voorziening. De ontrekkingen zijn de uitgaven voor uitvoering van het wegenonderhoud. | ||||||
Renovatie toplaag atletiekbaan | 189 | 21 | - | 210 | |||
Aard en reden | Egalisatie kosten nieuwe toplaag atletiekbaan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening voor toekomstig onderhoud. | ||||||
Speelvoorziening | 101 | 60 | 35 | 126 | |||
Aard en reden | Onderhoud en renovatie speelvoorzieningen o.b.v. een onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) en onttrekking ter dekking van het onderhoud en vervanging van speeltoestellen. | ||||||
Sponsorverplichting Cultuur Centrum | 9 | - | 9 | 0 | |||
Aard en reden | De gemeente is bij de bouw van het Cultuurcentrum de verplichting aangegaan om ruimtes in het centrum gratis ter beschikking te stellen aan sponsoren. De door het cultuurcentrum gederfde inkomsten worden door de gemeente vergoed. De vergoeding bedraagt ca € 15.000 per jaar. De voorziening is toereikend voor de resterende looptijd van de sponsorovereenkomsten. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor gederfde inkomsten Cultureel Centrum Deurne. | ||||||
Toekomstige vervanging GRP | 10.937 | 1.069 | 457 | 11.549 | |||
Aard en reden | Sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen en opvang van overschotten en tekorten op geheven rioolrechten ten opzicht van jaarlijkse exploitatiekosten van het riool die voor toekomstige rioolrechten worden gebruikt, waardoor er minder of meer gespaard wordt. | ||||||
Grootste mutaties | Toevoegingen door rioolheffingen door te sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen conform het GRP. | ||||||
Frictie/reorganisatie | 25 | - | 25 | - | |||
Aard en reden | Reorganisatie. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van frictiekosten. | ||||||
bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt verkregen | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | ||||
voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | 435 | 7 | - | 6 | 436 | ||
Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen | 19 | 3 | 6 | 16 | |||
Aard en reden | De voorziening wordt gevoed door ontvangen schadevergoedingen m.b.t. schades aan bomen. De kosten van herstel van laanbomen komt ten laste van deze voorziening | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen als gevolg van herstel laanbomen door (storm)schade. | ||||||
Voorziening afval | 416 | 4 | - | 420 | |||
Aard en reden | Egalisatie voorziening voor gesloten exploitatie afval. | ||||||
Grootste mutaties | Dotatie(toevoeging) door sluiten exploitatie afval. | ||||||
Totaal | 19.227 | 4.832 | - | 2.342 | 21.718 |
De pensioenvoorziening wachtgeld politiek bestuur is verhoogd als gevolg van geactualiseerde pensioenberekeningen.
In 2020 zijn er geen nieuwe voorzieningen gevormd, ook zijn er geen vervallen.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Vermeer- | Afloss- | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2019 | deringen | ingen | 31-12-2020 | |||
Onderhandse leningen | ||||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 85.250 | - | 34.132 | 51.118 | ||
Door derden belegde gelden | 831 | 9 | 174 | 666 | ||
Waarborgsommen | 6 | - | 6 | - | ||
Totaal | 86.086 | 9 | 34.311 | 51.784 |
Financieringen voor een periode van één jaar en langer worden enkel aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
De huidige leningenportefeuille bestaat vooral uit contracten waarbij vervroegde aflossing is uitgesloten, dan wel dat sprake is van een forse boeteclausule.
In 2020 was sprake van een positieve liquiditeitspositie. Er zijn geen nieuwe langlopende leningen aangetrokken. De vaste schuld van opgenomen leningen daalt met € 34,1 miljoen. Belangrijkste reden is de overname van het glastuinbouwgebied door de Provincie. Hierdoor zijn ook de onderliggende leningen van dit project in april 2020 afgelost. De rentelasten zijn door de (reguliere) aflossingen gedaald van € 3,2 miljoen in 2019 naar € 2,5 miljoen in 2020.
Vlottende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 31-12-2019 | |||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 5.393 | 6.975 | ||||
Overlopende passiva | 13.811 | 18.259 | ||||
Totaal | 19.204 | 25.234 | ||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
31-12-2020 | 31-12-2019 | |||||
Overige kasgeldleningen | - | 1.000 | ||||
Overige schulden | 5.393 | 5.975 | ||||
Totaal | 5.393 | 6.975 |
De netto-vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan 1 jaar betreffen:
- Overige kasgeldleningen: De gemeente Deurne heeft in 2019 een lening van € 1 miljoen en in 2020 een lening van € 10 miljoen bij de Nederlandse Waterschapsbank aangetrokken voor de projectfinanciering voor het project "Glastuinbouw Deurne". Deze leningen zijn in 2020 afgelost.
- Overige schulden: Betreffen de vordering van crediteuren. Leveranciers waarvan de betalingstermijn van de facturen nog niet verstreken is of waarvan de controle op de geleverde dienst/goederen nog niet is vastgesteld.
De overlopende passiva, zijn zaken die nog betaald dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan afrekeningen waarvoor nog geen factuur is ontvangen, maar die wel betrekking hebben op 2020. Bijvoorbeeld een abonnement mobiele telefonie, of afrekeningen van gas, water en licht van een gebouw.
Overlopende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | 31-12-2019 | |||||
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 844 | 7.152 | ||||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 9.820 | 6.399 | ||||
Overige vooruitontvangen bedragen die ten bate van volgende begrotingsjaren komen | 3.147 | 4.708 | ||||
Totaal | 13.811 | 18.259 |
De verplichtingen zijn o.a.:
- af te dragen of te betalen BTW
- vooruit ontvangen bedragen die betrekking hebben op 2021
De vooruit ontvangen bedragen van Nederlandse en Europese overheidslichamen zijn bevoorschottingen van financieringen voor projecten die de gemeente Deurne nog niet heeft afgerond, of waarvan de definitieve beschikking, eindoordeel, van de subsidie nog niet is ontvangen. Zie de specificatie in onderstaande tabel.
De overige vooruit ontvangen bedragen zijn bedragen die betrekking hebben op 2020, maar al in 2019 ontvangen zijn.
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
Vooruitontvangen bijdragen van EU, Rijk en overige overheden | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetaling | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2019 | 31-12-2020 | |||||
Vooruitontvangen bijdragen van de EU | ||||||
N.v.t. | ||||||
Vooruitontvangen bijdragen van het Rijk | ||||||
Kwal.inpuls land. Gebied | 413 | - | - | 413 | ||
VBT-subsidie N270 | 41 | 20 | - | 21 | ||
Spoortunnel Binderendreef | 5.656 | 5.656 | 8.703 | 8.703 | ||
Leerpl.kwalificatieplicht | 43 | 47 | 18 | 14 | ||
Maatsch. functie (NKV/FBV) | 14 | - | - | 14 | ||
Railschermproject | -78 | -33 | - | -45 | ||
Recreatieve voorziening | 102 | 10 | - | 92 | ||
Sanering woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
Sociale woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
VBT uitvoeringssubs geluid N270 | 19 | - | 17 | 37 | ||
Stimulering woniningbouw | 145 | - | - | 145 | ||
Geluidsan. B lijst Eindmeldingswoningen | - | - | 219 | 219 | ||
Onderwijsachterstandenbeleid | - | -163 | - | 163 | ||
Vooruitontvangen bijdragen van overige overheden | ||||||
N.v.t. | ||||||
Totaal | 6.399 | 5.536 | 8.958 | 9.820 |
Garant- en borgstellingen
Garantstellingen aan natuurlijke personen | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Aantal | Oorspronkelijke | Rente- | Saldo | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2020 | hoofdsom | percentage | 31-12-2019 | 31-12-2020 | ||
ABN AMRO HYPOTHEKEN | 8 | 627 | 240 | 210 | ||
ASR levensverzekering | - | 68 | 0 | - | ||
CENTRAAL BEHEER | 1 | 77 | 66 | 66 | ||
FLORIUS | 7 | 417 | 167 | 151 | ||
ING | 5 | 461 | 373 | 286 | ||
RABO DEURNE | 9 | 914 | 144 | 84 | ||
RABO HYPO | 14 | 1.251 | 312 | 251 | ||
RABO Tilburg e.o. | - | 41 | 1 | - | ||
REGIOBANK | 2 | 157 | 130 | 127 | ||
Stichting Pensioenfonds ABP | 3 | 173 | 32 | 21 | ||
SYNTRUS ACHMEA REAL ESTATE & FINANCE | - | 68 | 10 | - | ||
Totaal | 49 | 4.254 | 1.476 | 1.196 | ||
Garantstellingen aan rechtspersonen | ||||||
(bedragen x € 1.000) | Aantal | Oorspronkelijke | Rente- | Saldo | Saldo | |
31-12-2020 | hoofdsom | percentage | 31-12-2019 | 31-12-2020 | ||
Hofke van Marijke | 1 | 100 | 3,10% | 100 | 100 | |
Stichting De Zorgboog (Stichting Willibrord Ruysenberg) (BNG) | 1 | 5.672 | 0,00% | 1.891 | 1.702 | |
Stichting sportaccommodatie SV Deurne | 1 | 400 | 4,70% | 121 | 114 | |
Tennisclub Deurne (alleen lening 1108928968 is gemeentegarantie) | 1 | 225 | 4,00% | 18 | 15 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (BNG) | 1 | 2.000 | 2,49% | 1.000 | - | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (BNG) | 1 | 2.500 | 2,60% | 1.250 | 1.250 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (BNG) | 2 | 13.500 | 3,86% | 6.750 | 6.750 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 5.000 | 4,15% | 5.000 | 5.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 5.000 | 3,21% | 5.000 | 5.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 5.000 | 3,20% | 5.000 | 5.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 10.000 | 4,66% | 10.000 | 10.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 10.000 | 4,65% | 10.000 | 10.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 1 | 10.000 | -0,22% | - | 10.000 | |
Woningbouwvereniging Beropwaarts (NWB) | 6 | 60.000 | 4,77% | 60.000 | 60.000 | |
Totaal | 20 | 129.397 | 106.129 | 114.931 |
Het is wettelijk voorgeschreven dat in de jaarrekening een overzicht wordt gegeven van voor het bedrag waarvoor gemeenten garant of borg staan. Aanspraak op de garantstelling of borg kan worden gedaan als de instelling of persoon waarvoor de gemeente garant of borg staat, niet meer aan zijn/haar (financiële) verplichtingen kan voldoen.
In 2020 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken van inwoners waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling welke met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995 is vervallen. Dit is een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen. Dit leidt tot een steeds lager financieel risico voor de gemeente.
Daarentegen is een stijging te zien van garantstellingen aan rechtspersonen in 2020. In 2020 heeft Woningbouwvereniging Bergopwaarts een lening afgesloten bij de Nederlandse Waterschapsbank via Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW). De WSW staat als eerste garant voor deze lening. Pas als de WSW niet aan de betaalverplichtingen kan voldoen, wordt beroep gedaan op de achtervang van het Rijk (50%) en de gemeenten (50%). Het WSW acht het risico voor gemeenten zeer klein op basis van risicomodellen en stresstesten.
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
Meerjarige inkoopverplichtingen ultimo begrotingsjaar | ||||||
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | ||||||
Attero Claim | N.n.b. | N.n.b. | ||||
Onderhoud SIM | 70 | 67 | ||||
Huur printers | 26 | 31 | ||||
Contract schoonmaakbedrijf Fonville Schoonhouden B.V. | 102 | 88 | ||||
Contract arbodienst | 31 | 34 | ||||
Gebruiksrecht Squit-XO | 56 | 54 | ||||
Onderhoud Pink roccade | 247 | 213 | ||||
Abonnement Navigator (juridisch portaal) | 60 | 69 | ||||
Contributies VNG | 49 | 47 | ||||
DsD Automatisering B.V. | 18 | 32 | ||||
Beheer en onderhoud begraafplaats Jacobshof en Willibrorduskerkhof | 46 | 44 | ||||
Aansprakelijkheidsverzekering Manatis Melior verzekeringen | 61 | 34 | ||||
Zaaksysteem Perfect view | 35 | 34 | ||||
Digikoppeling cloud Enable-u | 26 | 26 | ||||
E-HRM Raet | 21 | 20 | ||||
Software licenties Comparex | 200 | 208 | ||||
Autocad NedGraphics B.V. (in 2018 voor 1 jaar, in 2019 is een driejarig contract betaald) | 25 | |||||
Bedrijfsvoeringsapplicatie Lias | 24 | 7 | ||||
Crowe accountantscontrole | 42 | 13 | ||||
Totaal | 1.114 | 1.046 |
De niet uit de balans blijkende verplichtingen zijn contracten met zijn langlopende overeenkomsten waaruit één of meerdere verplichtingen voortvloeien. Er dient gerapporteerd te worden over alle contracten die boven het drempelbedrag liggen van de Europese aanbestedingsregels. De volgende verplichtingen worden onderscheiden:
- garantieverplichtingen;
- inkoop- en afnameverplichtingen;
- inhuurverplichtingen;
- verplichtingen uit hoofde van personeelslasten;
- subsidieverplichtingen;
- leveringsverplichtingen.
Voorbeelden van deze verplichtingen zijn: contracten voor schoonmaak, gebruiksrecht voor Squit X0(bouwleges) en softwarelicenties.
CAK
Een aanvrager van een voorziening of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO en/of Jeugdwet een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO en/of Jeugdwet geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Door het CAK wordt een goedgekeurde SAS-verklaring afgegeven.
Rente derivaat
Belangrijkste kenmerken van dit rentederivaat:
- Naam financiële onderneming: Rabobank Peelland Zuid
- Rating financiële onderneming: Rating A+ (Standard & Poor’s)
- Type derivaat: Payer Renteswap
- Financieringsbehoefte per 1 juli 2012: € 27 miljoen
- Financieringsbehoefte per 31 december 2019 € 19,44 miljoen
- Financieringsbehoefte per 31 december 2020 € 18,36 miljoen
- Is er sprake van een niet-effectieve positie? Nee
- Hoofdsom € 27 miljoen
- Ingang per 1 juli 2012
- Op basis van een 25-jarige en lineaire dalende geldlening
- Hoofdsom per 1 juli 2037 is € 0
- Vast rentepercentage per jaar is 4,975%
- Ontvangen rentevergoeding op basis van 3-maands Euribor
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Financieringsparagraaf.
Afval, claim Attero
Attero heeft de MRE en de andere Brabantse gewesten een naheffing opgelegd voor de periode 2011 tot en met januari 2017. Er is een risico dat de gemeente Deurne een deel van de naheffing moet betalen. Het gaat over de overeenkomst voor de verwerking van het huishoudelijk restafval. Deze is gesloten tussen alle Brabantse samenwerkingsverbanden en het bedrijf Attero.
Over de periode 2015 – januari 2017 bestaat het risico dat er een naheffing volgt van € 14,5 miljoen. Deze naheffing geldt voor de MRE en de andere Brabantse gemeenten. Vooralsnog heeft het Nationaal Arbitrage Instituut (NAI) die naheffing als terecht beoordeeld. De Vereniging van Contractanten is het daar niet mee eens en heeft daarom een procedure aangespannen bij de Rechtbank om het NAI-vonnis te vernietigen. Vooruitlopend op die uitspraak zijn de gewesten wel verplicht om die naheffing te betalen. De MRE heeft daarom haar deel van de naheffing (€ 6,1 miljoen) voorgeschoten voor de 21 gemeenten.
Voorschotten TOZO-regeling
De van het Rijk ontvangen voorschotten voor de uitvoering van de TOZO-regeling zijn door de gemeente volledig doorbetaald aan Senzer. Ten laste van de ontvangen voorschotten in 2020 (totaal € 7,1 mln.) is door Senzer een bedrag van € 2,3 mln. in 2020 besteed aan TOZO-uitkeringen. Het restantbedrag van € 4,8 mln. betreft een vooruit ontvangen bedrag voor de uitvoering van TOZO in komende begrotingsjaren. Een eventueel overschot op deze voorschotten dient naar verwachting terugbetaald te worden aan het Rijk. Deze verplichting is tot uitdrukking gebracht in de jaarrekening van Senzer, echter de afrekening van de TOZO-voorschotten met het Rijk loopt formeel via de gemeente. De verplichting aan het Rijk ad € 4,8 mln. en daarmee corresponderende vordering op Senzer voor eenzelfde bedrag zijn in de balans van de gemeente niet tot uitdrukking gebracht. Voor de gemeente verloopt de uitvoering van TOZO via Senzer budgetneutraal.
Juridische procedures en claims
Met betrekking tot tegen de gemeente aanhangig gemaakte c.q. te verwachten juridische procedures, dan wel ingediende claims, kan het volgende worden opgemerkt.
- Claims tegen de gemeente Voor een totaalbedrag van € 600.000 zijn er claims en vorderingen ingediend bij en tegen de gemeente Deurne. Zie hiervoor de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Gebeurtenissen na balansdatum
Corona
In de paragraaf bedrijfsvoering staat een financieel overzicht van corona met toelichting.