Privatiseringsovereenkomsten en VSG richtlijnen/norm behoeftebepaling.
Financiële consequenties
Het begrotingsbedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De veldbijdragen worden eens per 4 jaar geïndexeerd.
Ontwikkelingen
Zie thema Goede voorzieningen, Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt: De raad heeft in 2020 besloten via een subsidieregeling in 2021 maximaal € 400.000 beschikbaar te stellen voor een eenmalige kwaliteitsimpuls van de hockey- en voetbalvelden. Dit komt boven op de reguliere subsidie.
Wegen
Beleidskader
De gemeenteraad heeft op 15 november 2016 het wegenbeheerplan 2017-2021 vastgesteld en in 2019 is het wegenbeheersplan geëvalueerd.
De provincie heeft geconcludeerd dat gemeente Deurne voldoende budget heeft om de onderhoudsopgave 2020-2024 uit te voeren Het vastgestelde wegenbeheerplan 2017-2021 is in opdracht van de gemeenteraad in 2019 geëvalueerd en tot en met 2024 financieel doorberekend. De Provincie heeft als toezichthouder de evaluatie getoetst op de onderhoudsopgave 2020-2024 en het benodigd budget.
Financiële consequenties
De jaarlijkse toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen vermindert structureel vanaf 2020 met € 125.000 Dit blijkt uit de evaluatie van het wegenbeheerplan 2017-2021 en de financiële doorkijk tot en met 2024. In totaal is per 2020 een bedrag van ongeveer € 2,0 miljoen in de voorziening onderhoud wegen gestort.
Ontwikkelingen
De gemeenteraad heeft het kwaliteitsniveau van de wegen vastgesteld. Jaarlijks wordt getoetst of het gewenste kwaliteitsniveau wordt gehaald. De achterstand in wegonderhoud wordt stap voor stap weggewerkt. In 2020 is het achterstallig onderhoud 4,7%. In 2019 was het 5,5%.
Kunstwerken/ bruggen
Beleidskader
De gemeenteraad heeft op 7 juli 2015 de notitie onderhoud bruggen (2016 tot en met 2025) vastgesteld en de benodigde financiële middelen ter beschikking gesteld.
Financiële consequenties
Niet van toepassing.
Ontwikkelingen
In 2020 is een inspectie van alle bruggen uitgevoerd en een onderhoudsprogramma voor de komende 5 jaar opgesteld. De gemeenteraad heeft het kwaliteitsniveau van de bruggen vastgesteld. Iedere vijf jaar wordt getoetst of het gewenste kwaliteitsniveau wordt gehaald.
Riolering
Beleidskader
Gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023
Financiële consequenties
De rioleringswerken worden bekostigd vanuit de gesloten exploitatie riolering. Voor 2020 is voor het vervangen en verbeteren van riolering een investeringsbudget gereserveerd van ongeveer € 2,0 miljoen. Werkelijke investeringen en kosten worden bepaald door de invulling van het uitvoeringsplan. Afwijkingen binnen de gesloten exploitatie worden opgevangen in een voorziening en hebben geen effect op de begroting.
Ontwikkelingen
In het beheer van de riolering en de zorgplicht voor regenwater en grondwater speelt klimaatadaptatie een steeds grotere rol. Bescherming tegen wateroverlast wordt niet alleen geregeld door aanpassing van de riolering, maar ook door een passende inrichting van de openbare ruimte. De kosten voor aanleg van voorzieningen om overtollig regenwater op te vangen (wadi’s en regenwaterbuffers) zijn geraamd binnen het gemeentelijk rioleringsplan. Daarnaast wordt een beroep gedaan op de inwoners van Deurne om water zoveel mogelijk op eigen terrein vast te houden. Ervaring leert dat veel tuinen verhard zijn en dat daardoor de belasting op het rioolstelsel toeneemt. De burger is dus medeverantwoordelijk voor de wateroverlastproblematiek. Sinds juni 2020 is er daarom een subsidieregeling die inwoners stimuleert om zelf regenwater op te vangen. Sinds januari 2021 is er ook een hemelwaterverordening vastgesteld door de raad. Deze verordening kan medewerking verplichten op locaties waar dat nodig is om de kans op wateroverlast te verminderen.
Water
Beleidskader
n.v.t.
Financiële consequenties
n.v.t.
Ontwikkelingen
In 2020 is het maaibeleid van de sloten in het buitengebied aangepast. Het maaisel dat uit de sloten komt wordt vanaf 2021 verdeeld tussen de perceeleigenaren en gemeente. We willen alerter zijn op het illegaal dempen van bermsloten. Het gebeurt nogal eens dat perceeleigenaren bermsloten dempen om het grondgebruik te optimaliseren. Omdat dit plaatsvindt zonder overleg met de gemeente worden deze situaties vaak bij toeval geconstateerd. Dit kan een negatief effect hebben op de waterbeheersing in het buitengebied.
Waterschap Aa en Maas voert periodiek onderhoud uit aan haar watergangen. Dit onderhoud bestaat uit het regelmatig maaien van de slootkanten en het baggeren van de sloten op het moment dat deze niet meer voldoen aan het gewenste profiel. De gemeente heeft ontvangstplicht voor het maaisel en het baggerslib als de watergang naast gemeentegrond ligt. De omvang van het te ontvangen baggerslib is vooraf niet in te schatten. Dit is afhankelijk van de keuzes van het waterschap in de te onderhouden sloten en de dikte van de opgebouwde sliblaag. Daarnaast is de kwaliteit van het baggerslib nog niet bekend. Dit bepaalt mede de kosten voor afvoer van het materiaal. In 2020 heeft de gemeente geen baggerslib hoeven te ontvangen.
Groen
Beleidskader
Wet natuurbescherming
Bomenbeheer- en vervangingsplan
Beheerplan voor de gemeentelijke bossen
Financiële consequenties
Dit jaar zijn de werkzaamheden met een klein voordeel van € 9.000 uitgevoerd.
Ontwikkelingen
Door bezuinigingen in het verleden zijn er de afgelopen jaren nauwelijks indexaties geweest voor het onderhoud van het groenareaal. De budgetten staan enorm onder druk. Door een efficiënte inzet van de beschikbare middelen via Deurne Doet ‘t zijn de werkzaamheden dit jaar binnen budget uitgevoerd. Na een beleidsevaluatie in 2021 moet blijken of de huidige middelen nog aan de maat zijn.
Speelvoorzieningen
Beleidskader
Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen
Notitie spelen gemeente Deurne, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 maart 2016
Financiële consequenties
Er is voldoende budget om het beheer en onderhoud van de speeltoestellen te bekostigen. Jaarlijks wordt er € 57.500 gestort in de onderhoudsvoorziening speelvoorzieningen. Dit volgens de Notitie spelen gemeente Deurne.
Ontwikkelingen
In 2021 vindt een herijking van Notitie spelen gemeente Deurne plaats.
Verkeer
Beleidskader
Financiële consequenties
Er zijn geen middelen gereserveerd voor vervanging van de verkeersregelinstallaties. Zodra dit aan de orde is, wordt incidenteel budget gevraagd. Het reguliere budget is voor beheer- en onderhoudskosten.
Ontwikkelingen
In 2020 is binnen het project Stationsstraat de verkeersregelinstallatie op de Stationsstraat-Emmalaan-St. Willibrordusplantsoen vervangen. Er staan geen ontwikkelingen en/of vervangingen op de planning.
Openbare verlichting
Beleidskader
Beleidsplan openbare verlichting 2015
Financiële consequenties
Er zijn vooralsnog geen andere financiële consequenties, dan die al bij de begroting ingebracht zijn. De beschikbaar gestelde kredieten en subsidies worden ingezet.
Ontwikkelingen
Plan van aanpak opstellen om basis op orde te brengen Momenteel loopt in het centrum, de Vlier en Vlier-Noord nog de proef. Rond de zomer wordt de laatste openbare verlichting gesaneerd. Daarmee is de sanering afgerond. Langs de belangrijke schoolfietsroutes tussen de kerkdorpen is oriëntatieverlichting aangebracht. Dit is gebeurd op verzoek van de wijk- en dorpsraden.
Duurzaamheidsmaatregel Naast het saneren van lichtmasten is gestart met het vervangen van traditionele openbare verlichting naar Ledverlichting. Het wisselen naar Ledverlichting gebeurt in de reguliere vervangingscyclus. Dit proces vindt plaats tot ongeveer 2038.
Gemeentelijke gebouwen en accommodaties
Beleidskader
Zomer- en Herfstbericht Vastgoed
Financiële consequenties
Afhankelijk van keuzes in Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt, ambitieniveau duurzaamheid en prijsstijging onderhoudskosten.
Ontwikkelingen
De afgelopen jaren is terughoudend omgegaan met duurzaamheidsinvesteringen en het actualiseren van Meerjarenonderhoudsplannen. Dit komt door het traject Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt, waarbij keuzes gemaakt worden over behoud/afstoten van maatschappelijk vastgoed. Eind 2020 heeft de gemeenteraad een kader hiervoor vastgesteld waarbinnen het college tot keuzes en uitvoering kan overgaan. Afhankelijk van deze keuzes kan na besluitvorming hierover gestart worden met:
Actualisatie van Meerjarenonderhoudsplannen
Uitvoering van onderhoud volgens deze Meerjarenonderhoudsplannen
Plannen voor verduurzaming van gemeentelijk vastgoed
Zolang geen definitieve keuzes worden gemaakt binnen Maatschappelijke Voorzieningen in de Buurt, wordt terughoudend omgegaan met het uitvoeren van onderhoud bij de panden welke het betreft. De onderhoudskosten kunnen hierdoor lager uitvallen dan geraamd. Daar tegenover staat dat de onderhoudskosten de afgelopen jaren fors stegen, zelfs harder dan de hiervoor gehanteerde gemeentelijke indexcijfers. De verwachting is dat het benodigde onderhoudsbudget hierdoor stijgt. Daar waar keuzes worden gemaakt om panden af te stoten, komen ook onderhoudskosten te vervallen. Al deze ontwikkelingen zijn invloed op de hoogte en het verloop van de onderhoudskosten de komende jaren.
Bij het Zomerbericht Vastgoed 2021 vindt een actualisatie plaats op het beleid op onderhoud door middel van een overkoepelend beheersplan.
Kaders vastgoedexploitaties In deze paragraaf worden de kaders vermeld voor de vastgoedexploitaties. Hiervoor gebeurde dit in het Zomer- en Herfstbericht Vastgoed. De financiële gevolgen van het meerjarenonderhoud van al het gemeentelijk vastgoed zijn voortaan duidelijk bij de jaarrekening. Een voorziening (voor 33 panden met een Meerjarenonderhoudsplan) en een reserve (voor 28 panden/ bijzondere groepen van objecten zonder een onderhoudsplan) dekken de onderhoudskosten van het gemeentelijk vastgoed. Er ontstaan geen grote afwijkingen, omdat deze de onderhoudskosten egaliseren. Voorziening onderhoud gebouwen Jaarlijks voedt een onderhoudsbudget de voorziening. De Meerjarenonderhoudsplannen vormen de basis voor dit budget; het gaat om de gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten over een periode van 10 jaren. Jaarlijks vindt een indexatie plaats met het gemeentelijk indexcijfer of een aanpassing door een geactualiseerd Meerjarenonderhoudsplan. De werkelijke onderhoudskosten komen ten laste van deze voorziening. Reserve onderhoud gebouwen Een gedeelte van het onderhoud aan gemeentelijke vastgoedobjecten wordt begroot met kengetallen van de algemene Raad Onroerende Zaken (ROZ). Het gaat hier om:
vastgoed dat op korte termijn (< 5 jaar) wordt verkocht, of bijzondere objecten zoals kazematten
onderhoudssubsidies voor objecten die niet van de gemeente zijn, waarbij de eigenaar aanspraak maakt op een onderhoudssubsidie. Bijvoorbeeld dorpshuizen en sportverenigingen.
Onderhoudsniveau De gemeente onderhoudt haar vastgoed met een "budget" onderhoudsniveau. In sommige gevallen kan het college hiervan afwijken. Bijvoorbeeld als de exploitatiekansen toenemen door een hoger kwaliteitsniveau.
In 2020 bedroegen de ROZ-kengetallen;
Onderhoudskosten per m2 BVO per jaar (2020)
€ 18
Bijeenkomstgebouw
€ 17
Sportaccommodatie
€ 11
Kantoor
€ 8
Winkel
€ 12
Winkel
Voorziening 2020
2020
stand voorziening 1-1
2.346.903
extra stortingen
0
toevoeging aan voorziening
355.711
+
stand voorziening 31-12
2.702.614
begroot onderhoudsbudget
1.019.510
werkelijke onderhoudskosten
667.799
-
toevoeging aan voorziening
351.711
De huidige Meerjarenonderhoudsplannen laten zien dat de voorziening voldoende middelen heeft voor de geplande onderhoudskosten op lange termijn;
Gem. kosten
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Totaal
Kernbezit (2)
kernbezit
Totaal
355.374
1.476.883
100.767
580.529
106.213
170.089
150.667
206.153
484.384
77.684
200.368
3.553.739
Maatschappelijk Vastgoed (17)
Totaal
617.222
1.078.546
445.404
437.257
643.538
702.731
835.449
393.820
593.372
620.323
1.075.438
5.518.569
Voorziening 2020
Overig Vastgoed (14)
2020
Totaal
249.324
328.015
207.118
149.673
238.363
287.103
190.684
210.184
151.157
257.035
473.910
1.763.817
stand voorziening 1-1
Totaal
extra stortingen
Totaal onderhoudskosten
1.221.920
2.883.444
753.289
1.167.459
988.115
1.159.922
1.176.799
810.158
1.228.914
955.042
1.749.717
12.872.860
toevoeging aan voorziening
toevoeging voorziening
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
1.036.839
stand voorziening 31-12
stand voorziening 1-1
2.702.614
856.009
1.139.559
1.008.939
1.057.663
934.580
794.620
1.021.301
829.226
911.023
stand voorziening 31-12
856.009
1.139.559
1.008.939
1.057.663
934.580
794.620
1.021.301
829.226
911.023
198.146
begroot onderhoudsbudget
Reserve 2020;
2020
stand reserve 1-1
1.051.523
stand reserve 31-12
1.044.919
Onderhoudsbudget
240.157
Werkelijk onderhoudsbudget
246.761
Onttrekking uit reserve
6.604
Deze pagina is gebouwd op 09/10/2021 13:33:08 met de export van 06/10/2021 14:38:54