Inschaling schadebedrag met een bruto risico
boven | 2 | 2 | 0 | 3 | 0 | 3 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
tot | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | |
tot | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | |
tot | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | |
tot | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kans- | Zeer onwaarschijnlijk | Gering | Beneden gemiddeld | Boven gemiddeld | Aanzienlijk | Zeer waarschijnlijk |
Risicowaarderingsklasse | Kans (gemiddeld) | Dekkings-percentage |
---|---|---|
1 = zeer waarschijnlijk | > 90% | 100% |
2 = aanzienlijk | 75 – 90% | 80% |
3 = boven gemiddeld | 25 – 75% | 60% |
4 = beneden gemiddeld | 10 – 25% | 40% |
5 = gering | 5 – 10% | 20% |
6 = zeer onwaarschijnlijk | < 5% | 0% tot 10% |
Risico-omschrijving | Risicowaardering | Inschaling schadebedrag | Schadebedrag | Netto risico | ||||
Totaal | 55.775.000 | 7.490.400 | ||||||
Leges omgevingsvergunningen | Aanzienlijk | tot € 250.000 | 52.000 | 41.600 | ||||
De legesinkomsten voor de aanvragen omgevingsvergunningen bouw zijn sterk afhankelijk van het aantal grote bouwplannen. Dit is een risico voor het behalen van de baten, omdat de gemeente Deurne hier zelf geen invloed op heeft en afhankelijk is van derden. Om dit risico te verminderen, wordt jaarlijks voor de bepaling van de baten een inschatting gemaakt van het aantal grote plannen. Als de opbrengsten structureel achterwege blijven, worden de baten bijgesteld. | ||||||||
Dividenduitkering BNG | Beneden gemiddeld | tot € 250.000 | 82.000 | 32.800 | ||||
Op aanbeveling van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft de BNG door corona op 1 april 2020 besloten om de dividenduitkering over boekjaar 2019 uit te stellen tot na 1 oktober 2020. In september 2020 is het uitstel verlengd tot na 31 december 2020. Vervolgens is op 15 december 2020 door de ECB de banken aanbevolen om tot 30 september 2021 af te zien van dividenden of deze te beperken. Dividenden mogen onder strikte voorwaarden maximaal 15% van de gecumuleerde winst over de boekjaren 2019-2020 bedragen en niet hoger zijn dan 20 basispunten van de Common Equity Tier 1 (CET1)-ratio. | ||||||||
Sociaal domein | Boven gemiddeld | boven €500.000 | 2.000.000 | 1.200.000 | ||||
Met ingang van 2015 zijn gemeenten op grond van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet integraal verantwoordelijk voor drie decentralisaties in het sociaal domein. Tot het jaar 2018 ontving de gemeente voor het sociaal domein een aparte decentralisatie-uitkering; vanaf de begroting 2019 zijn deze gelden voor het overgrote deel opgegaan in de algemene uitkering en zijn daarmee niet meer apart gelabeld. In de begroting 2021 zijn de budgetten van het sociaal domein aangepast conform de prognoses die voorhanden zijn. Deze begrotingswijziging neemt echter niet alle risico’s weg en daarom is er een bruto risico opgenomen van € 2,0 miljoen. Risico’s binnen het sociaal domein hebben betrekking op: Dure begeleidingstrajecten en dure voorzieningen (woningaanpassingen), ook bij kleine aantallen, hebben grote invloed op het budget. | ||||||||
Grondexploitatie | Zomerbericht | boven €500.000 | 7.422.000 | 0 | ||||
Het grondbedrijf is financieel gezond. Risico’s binnen de grondexploitaties kunnen worden gedekt via de Algemene Reserve Grondexploitaties (ARG) en de te verwachten winsten. De risico’s worden afgedekt met de ARG en/of te verwachten winstnemingen. Het grondbedrijf vangt de risico’s binnen de grondexploitaties in eerste instantie zelf op. De raad ontvangt de risicorapportage vertrouwelijk en onder geheimhouding. | ||||||||
Vastgoedexploitaties | Boven gemiddeld | tot € 500.000 | 352.000 | 211.000 | ||||
Voor het bepalen van de financiële risico’s op vastgoedexploitaties wordt gerekend met een percentage over de huurinkomsten en onderhoudskosten die middels kengetallen tot stand komen: 20% over de begrote huurinkomsten (€ 1.015.000): € 203.000; | ||||||||
BCF-plafond | Boven gemiddeld | tot € 50.000 | 40.000 | 24.000 | ||||
Er is een klein risico dat de gemeente de BTW niet terug kan vragen óf moet storten in het Btw Compensatie Fonds (BCF)*. | ||||||||
Openbare verlichting | Boven gemiddeld | boven €500.000 | 1.230.000 | 738.000 | ||||
Sinds 2017 verplicht de gemeentewet om geld te reserveren om de openbare verlichting na afloop van de technische levensduur te vervangen. Het gaat hierbij om lichtmasten en -armaturen. Het areaal lichtmasten en -armaturen is in de afgelopen jaren verkleind door openbare verlichting te saneren (afronding eind 2020). Komende periode (zie thema Bereikbaarheid) wordt de staat van de lichtmasten en -armaturen opgemaakt om op basis daarvan een vervangingsplan te maken. Daaruit volgt waarschijnlijk een vraag naar middelen. Hoeveel geld er nodig is en wanneer dit nodig is, is nu nog lastig te zeggen. In deze risicoparagraaf wordt uitgegaan van een risico van € 1,2 miljoen. | ||||||||
Spoortunnel Binderendreef | Boven gemiddeld | boven €500.000 | 2.280.000 | 1.368.000 | ||||
Voor de realisatie van de tunnel heeft de aanbestedende partij Prorail een kostenraming opgesteld. In deze kostenraming worden twee risicoprofielen gehanteerd. Het eerste risicoprofiel is financieel gezien voor de uitvoering de meest veilige variant en gaat uit van een overschrijdingskans van 15%. In de samenwerkingsovereenkomst met ProRail is bepaald dat gemeente | ||||||||
Cyberrisico | Boven gemiddeld | boven €500.000 | 1.000.000 | 600.000 | ||||
Na jarenlange digitalisering van bedrijfsprocessen is informatievoorziening nu een kritieke succes- en productiefactor. De dienstverlening van de gemeente en levering van producten aan inwoners en maatschappelijke partners zijn volledig afhankelijk van goed werkende applicaties en systemen. Disfunctioneren van de informatievoorziening en informatiebeveiliging zijn belangrijke bedrijfsrisico’s. Met als mogelijke gevolgen: gedeeltelijk of volledig stilvallen (voor langere tijd) van dienstverlening, inbreuk in verband met persoonsgegevens, overschrijdingen van wettelijke termijnen en daarmee samenhangende kosten en imagoschade voor bestuur en organisatie, kosten voor noodprocessen om de dienstverlening te kunnen voortzetten en herstelacties voor de gevolgen. De kans dat een organisatie in Nederland slachtoffer wordt van ‘cybervandalen en scriptkiddies’ of beroepscriminelen neemt al jaren sterk toe. Het hacken, afpersen van organisaties en het stelen en verkopen van persoonsgegevens vormen een wereldwijde criminele industrie waarin miljarden omgaan. In 2019 kroop de gemeente Lochem door het oog van de naald. In 2020 viel Hof van Twente helemaal stil na een cyberaanval. Die herstelwerkzaamheden duren naar schatting twee jaar. Experts verwachten dat ook in 2021 een of meerdere gemeentes ernstige schade zullen leiden. Afhankelijk van de omvang van een cyberaanval is een schade van meerdere miljoenen denkbaar. Als schatting wordt nu €1.000.000 schade opgenomen. Dit wordt in de begroting 2022 verder uitgewerkt. | ||||||||
Algemene uitkering (gemeentefonds) | Gering | boven €500.000 | 2.500.000 | 500.000 | ||||
De algemene uitkering vanuit het Rijk wijzigt voortdurend. De financiële impact van door het Rijk genomen besluiten is voor de gemeente groot. De gemeente volgt het rijksbeleid nauwlettend. Op het moment dat de financiële consequenties duidelijk zijn, worden deze verwerkt in de begroting. Het Rijk is bezig met een herverdeling van het gemeentefonds. In februari 2021 zijn de effecten voor de afzonderlijke gemeenten bekend gemaakt. Voor Deurne lijkt het effect op de totale uitkering beperkt. Omdat er landelijk wel grote verschuivingen zijn, bestaat de kans dat het verdeelmodel nog aangepast wordt. Dit betekent voor Deurne een risico. Nog niets is zeker, ook niet of het Rijk de totale algemene uitkering gaat ophogen. | ||||||||
Extra middelen jeugd | Gering | boven €500.000 | 528.000 | 106.000 | ||||
Deurne heeft voor 2019 t/m 2021 middelen gekregen om de tekorten op de jeugdzorg te verlagen. Voor Deurne is dit € 603.000 aflopend naar € 528.000. Voor 2022 is deze regeling doorgetrokken. De beslissing over structurele toekenning wordt doorgeschoven naar het nieuwe kabinet. | ||||||||
Corona | Gering | boven €500.000 | 1.650.000 | 330.000 | ||||
De uitbraak van COVID-19 (Corona) eind februari 2020 heeft een enorme impact op ons allemaal. De wereldwijde pandemie leidt tot ongekende omstandigheden. Voor de aanpak van COVID-19 kijken wij wat we, aanvullend op de landelijke maatregelen van het Rijk, kunnen doen. Dit raakt veel beleidsterreinen van onze organisatie. We streven naar een zo adequaat mogelijke uitvoering van de landelijke en lokale maatregelen en naar zoveel mogelijk continuïteit van de reguliere werkzaamheden en van noodzakelijke (digitale) besluitvorming en hebben daarvoor de nodige interne maatregelen genomen. | ||||||||
Cultuurcentrum (BTW) | Zeer onwaarschijnlijk | boven €500.000 | 900.000 | 0 | ||||
Voor het gebouw geldt een btw-herzieningstermijn van 10 jaar. Als binnen die 10 jaar blijkt dat het gebouw niet voor 90% btw-plichtig wordt geëxploiteerd, moet de btw van de nog lopende jaren worden terugbetaald. Deze periode van 10 jaar is geëindigd in 2018. Omdat de belastingdienst een verjaringstermijn hanteert van 5 jaar, blijft dit risico nog wel bestaan. De risico’s zijn in beeld en gewaardeerd op klasse 6. | ||||||||
Inkoop en aanbesteding | Zeer onwaarschijnlijk | boven €500.000 | 20.000.000 | 100.000 | ||||
Het inkoopbureau heeft een analyse gemaakt van de nalevingsgraad van inkoopregels in gemeenten van 20.000-50.000 inwoners. Hieruit blijkt dat de nalevingsgraad uitkomt op 20-30%. Gezien het inkoopvolume van Deurne is de schatting is dat er bruto voor € 20 miljoen risico gelopen wordt. Dit betekent een waardering in klasse 3. Een waardering in klasse 6 ligt meer voor de hand. Dit omdat de gemeente interne controles uitvoert. Er ontstaat alleen een risico als de gemeente het inkoopbeleid niet volgt. Dit risico ontstaat bij inkopen die de organisatie zelf doet, zonder ondersteuning van Bizob. Wanneer inkooptrajecten zwak zijn en onvoldoende onderbouwd, kan dit leiden tot procedures waaruit schadevergoedingen voortkomen. Verder bestaat het risico op overschrijding van Europese aanbestedingsdrempels. Dit risico kan ontstaan bij het (stilzwijgend) verlengen van lopende overeenkomsten. | ||||||||
Garantstelling OMO | Zeer onwaarschijnlijk | boven €500.000 | 13.500.000 | 0 | ||||
De gemeenteraad van Deurne heeft op 15 september 2020 besloten om garant te staan voor een door de staat verstrekte geldlening aan Ons Middelbaar Onderwijs (OMO). Dit brengt een risico mee, maar het risico wordt ook beperkt door: De gemeentelijke jaarlijkse bijdrage in de huisvestingskosten is juist bedoeld om de lening af te lossen. OMO is daardoor verzekerd van inkomsten om de lening terug te betalen. | ||||||||
Afval | Zeer waarschijnlijk | boven €500.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | ||||
Attero heeft de MRE en de andere Brabantse gewesten een naheffing opgelegd voor de periode 2011 tot en met januari 2017. Er is een risico dat de gemeente Deurne een deel van de naheffing moet betalen. Het gaat over de overeenkomst voor de verwerking van het huishoudelijk restafval. Deze is gesloten tussen alle Brabantse samenwerkingsverbanden en het bedrijf Attero. | ||||||||
Juridische geschillen, claims etc. | Divers | boven €500.000 | 600.000 | 600.000 | ||||
De gemeente Deurne heeft de risico’s in beeld gebracht van ingediende (plan)schadeclaims, lopende procedures en geschillen, waarbij juridische zaken betrokken is. Deze bedragen zijn exclusief de risico’s van de grondexploitaties, omdat die worden opgevangen binnen de grondexploitaties. | ||||||||
Verbonden partijen | Zeer waarschijnlijk | boven €500.000 | 639.000 | 639.000 | ||||
Geredeneerd vanuit het risicomanagement van de gemeente Deurne is het logisch en noodzakelijk ook werkafspraken te maken over het risicobeheer en de verantwoording van de verbonden partijen. Deze werkafspraken hebben betrekking op de beheersing van risico’s door de verbonden partijen en een tijdige informatieverstrekking van bestaande risico’s en mogelijke financiële en maatschappelijke gevolgen aan de raad. Op verzoek van de raad is een samenwerkingsmonitor voor de samenwerkingsverbanden/verbonden partijen opgesteld. |