Korte termijn: de gemeente en NS hebben in 2020 afspraken gemaakt over de grondtransactie van de gemeente naar NS. Daarnaast heeft NS het plan uitgewerkt. Het plan is daarnaast op bestekniveau door NS gereed gemaakt. NS realiseert het plan naar verwachting in 2021.
Lange termijn: op verzoek van NS (vanwege capaciteit) wordt dit onderzoek gestart nadat de kortetermijnoplossing is gerealiseerd.
Projecten regionale bereikbaarheidsagenda en verbetering A67, N270 en N279
Bijstellen
Wat hebben we gedaan?
In 2020 is een variantenstudie verricht voor het snelfietspad Deurne-Helmond. De voorkeursvariant wordt in 2021 uitgewerkt.
Ten aanzien van de N270 en N279 is provincie initiatiefnemer. De gemeente is in het proces betrokken.
De toelichting op de uitbreiding fietsenstalling en de spoortunnel wordt verderop gegeven.
N270 – Herijking planstudie en bestemmingsplan
Bijstellen
Wat hebben we gedaan?
N270 Langstraat De gronden zijn in 2020 verkocht door de provincie aan de gemeente. Daarbij zijn ook afspraken gemaakt over de realisatie en over het toekomstig beheer en onderhoud. De financiële effecten hiervan zijn verwerkt in de beheers- en onderhoudsbudgetten.
N270 Helmondsingel Uit een voorstudie van de provincie blijkt dat een verbreding van de N270 Helmond–Deurne naar 2x2 rijstroken, inclusief diverse aanvullende maatregelen, een goede oplossing biedt voor verbetering van de veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid voor de langere termijn. De provincie werkt vanaf eind 2020/begin 2021 deze oplossing verder uit. Dit gebeurt in samenspraak met betrokken partijen, gemeente Deurne en gemeente Helmond.
Inventarisatie parkeerknelpunten kern Deurne
Niet gestart
Wat hebben we gedaan?
In afwachting van de ontwikkeling van het centrum is dit nog niet gestart. Er wordt een onderzoek naar parkeren uitgevoerd in relatie tot de gewenste transformatie van het centrum van detailhandel naar woningbouw.
Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
In 2020 is gestart met het opstellen van een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan wordt in 2021 afgerond.
Uit de globale visuele weginspectie 2020 blijkt dat het achterstallig onderhoud 4.71% bedraagt. Het onderhoud van meerdere wegen is uitgesteld in verband met het tijdstip van uitvoering van andere projecten zoals vernatting de Peel, omleiding spoortunnel, ontwikkeling Nederlands Hippisch Centrum (NHC), reconstructie N270 en ontwikkeling glastuinbouw. Jaarlijks wordt op basis van een globale visuele weginspectie een onderhoudsprogramma opgesteld en uitgevoerd. De verwachting is dat het achterstallig onderhoud in 2024 is weggewerkt.
Dekkend glasvezelnetwerk voor de gehele gemeente
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
De aanleg van het glasvezelnetwerk is in uitvoering. Ongeveer 65% van het netwerk is gerealiseerd. Het project wordt in 2021 afgerond.
Uitbreiding fietsenstalling station
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
De voorbereiding van deze werken is volop gaande. Zodra de voor uitbreiding van de P+R noodzakelijke gronden aan NS zijn overgedragen kan de uitvoering starten. De uitbreiding van de fietsenstalling kan ProRail oppakken zodra de omgevingsvergunning onherroepelijk is. Naar verwachting is dat medio 2021.
Verhogen snelheid randwegen
Gerealiseerd
Wat hebben we gedaan?
De snelheidsverhoging is gerealiseerd.
Tunnel Binderendreef
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
In 2020 heeft ProRail het aanbestedingsdossier opgesteld en in het laatste kwartaal van 2020 ging de aanbestedingsprocedure van start. Naar verwachting is in juli 2021 definitief bekend wie de aannemer wordt. ProRail heeft voor de uitvoering van het project al een treinvrije periode vastgelegd voor oktober 2022. Daarin moeten alle werkzaamheden aan het spoor plaatsvinden. E.e.a. is afhankelijk onherroepelijk worden van het bestemmingsplan. Vanuit de gemeente Deurne is aangekochte grond in 2020 bouwrijp gemaakt voor het verleggen van kabels en leidingen. Na de publicatie van het bestemmingsplan in de zomer van 2020 zijn zienswijzen ingediend, die aanleiding gaven tot aanvullend onderzoek naar de verkeersanalyse. De resultaten van dit onderzoek worden in maart 2021 gepresenteerd aan de omgeving. De aanleg- en beheerovereenkomst voor de tunnel is in 2020 opgesteld en deze is in 2021 door beide partijen ondertekend.
Deze pagina is gebouwd op 09/10/2021 13:33:08 met de export van 06/10/2021 14:38:54